تغذیه در بیماری ام اس

حفظ سلامت عمومی بدن در افراد مبتلابه انواع بیماری‌های مزمن ازجمله بیماری ام اس اهمیت دارد و از طریق یک رژیم غذایی متعادل و حساب‌شده می‌توان به آن دست‌یافت.

آشنایی با نقش کلیدی تغذیه در بیماری ام اس

حفظ سلامت عمومی بدن در افراد مبتلابه انواع بیماری‌های مزمن ازجمله بیماری ام اس اهمیت دارد و از طریق یک رژیم غذایی متعادل و حساب‌شده می‌توان به آن دست‌یافت.

با اینکه رژیم غذایی خاصی برای ام اس وجود ندارد، اما غذایی که مصرف می‌کنید ممکن است باعث تغییر در سطح انرژی، عملکرد مثانه و روده‌ها و سلامت عمومی شما شود.

متخصصین ام اس توصیه می‌کنند که بیماران مبتلابه ام اس رژیم غذایی کم‌چرب با فیبر بالا که توسط انجمن قلب و سرطان آمریکا پیشنهاد شده است را رعایت کنند.

مشکل رژیم‌های غذایی اختصاصی برای بیماری ام اس

رژیم‌های غذایی مختلفی وجود دارند که ادعا کردند علایم و نشانه‌های بیماری ام اس را درمان می‌کنند و این بیماران را شفا می‌دهند.
بر روی بیشتر رژیم‌های غذایی که گفته می‌شود برای بیماران ام اس کمک‌کننده است، مطالعات علمی و دقیقی انجام نشده‌ است. بر روی تعداد اندکی از این رژیم‌ها ارزیابی انجام گرفته است ولی در مورد مفید بودنشان نتایج ضدونقیضی به دست آمده است.

بیشتر فوایدی که از این رژیم‌های غذایی ذکر می‌شود، بر اساس تجربه شخصی بوده‌اند و این فواید ممکن است تغییراتی باشند که ارتباطی با رژیم غذایی نداشته‌اند؛ اما برخی شواهد نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی میزان کم چربی‌های اشباع‌شده به همراه مصرف مکمل‌های امگا-۳ و امگا-6 ممکن است برای افراد مبتلابه ام اس فوایدی داشته باشد.

از منابع غذایی حاوی امگا-۳ می‌توان به ماهی‌های چرب، روغن کبد ماهی کاد و روغن دانه کتان اشاره کرد. امگا-۶ نیز در اسید‌های چرب موجود در روغن دانه آفتاب‌گردان و روغن گل مغربی یافت می‌شود.

توجه داشته باشید برخی از رژیم‌های غذایی ممکن است به خاطر وجود مقادیر بسیار بالا از ویتامین‌ها یا بر عکس، حذف مواد مغذی مهم، آسیب‌زننده باشند. به همین علت مهم است که قبل از شروع هرگونه رژیم غذایی خاص که در آن توصیه به ویتامین یا مکمل‌های تغذیه‌ای می‌شود با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر ویتامین D بر ام اس

ویتامین D با افزایش جذب کلسیم در تقویت استخوان‌ها مؤثر است.
در بررسی‌های اخیر نشان داده شده است که ویتامین D، ممکن است اثرات مهم روی سیستم ایمنی نیز داشته باشد و رشد و تمایز سلولی را تنظیم کند.
مطالعه بالینی برای بررسی اثر ویتامین بر روند بیماری ام اس در حال انجام است.

بیوتین و نقش آن در بیماری ام اس

بیوتین یکی از انواع ویتامین B است و بخشی از مجموعه آنزیم‌هایی در بدن را تشکیل می‌دهد که به تجزیه برخی مواد در بدن کمک می‌کنند.

این ماده که با نام ویتامین H نیز شناخته می‌شود، معمولاً از طریق غذا دریافت می‌شود.یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ بر روی ۱۵۴ بیمار مبتلابه ام اس نوع پیشرونده اولیه و پیشرونده ثانویه در فرانسه انجام گرفت و در آن به این بیماران بیوتین با مقدار بالا یا دارونما (پلاسبو) به مدت ۴۸ هفته تجویز شد.

نتایج اولیه این مطالعه بالینی نشان داد که در ۱۲.۶ درصد افرادی که این دارو را دریافت کردند در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کردند، بهبود در ناتوانی دیده شد. بهبود در ناتوانی از طریق معیاری به نام EDSS که میزان پیشرفت ناتوانی را می‌سنجد و یا ثبت مدت زمانی که فرد مسافتی مشخص را می‌پیماید اندازه‌گیری می‌شود.

همچنین عارضه جدی از این دارو گزارش نشد.در مورد اینکه مصرف بیوتین در چه کسانی ممکن است مفید باشد به تحقیقات بیشتری نیاز است. بیوتین ممکن است با برخی از آزمایش‌های خون به میزان زیادی تداخل داشته باشد.

این تداخل باعث می‌شود که نتایج برخی آزمایش‌ها به اشتباه زیادتر یا کم‌تر از میزان واقعی آنها گزارش شود و پزشک نیز ممکن است متوجه این مسأله نشود. بیوتین در مولتی‌ویتامین ها، مکمل‌های پره‌ناتال و مکمل‌های پوست، مو و ناخن وجود دارد.

اگر در حال حاضر بیوتین مصرف می‌کنید، یا قصد مصرف آن را دارید یا مکملی مصرف می‌کنید که حاوی آن است با پزشک خود مشورت کنید.همانطور که گفته شد به دلیل امکان بروز نتایج غیرواقعی، معمولاً مصرف بیوتین قبل از انجام برخی آزمایش‌های خون باید قطع شود.

در مورد اینکه چقدر قبل از انجام آزمایش خون باید مصرف آن را قطع کنید، از پزشکی که درخواست آزمایش را می‌دهد سوال کنید.

ارکید لایف » مقالات علمی :
تغذیه در بیماری ام‌ اس

ام اس

ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) یا همان ام‌ اس بیماری است که باعث التهاب و آسیب به بخش‌هایی از سیستم اعصاب مرکزی می‌‌شود. سیستم اعصاب مرکزی شامل مغز و نخاع است.

در بیماری ام‌ اس، سیستم ایمنی به پوششی که عصب‌ها را می‌پوشاند حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. به این پوشش میِلین (Myelin) گفته می‌‌شود و از بین رفتن آن ممکن است باعث شود که در حواس فرد، نحوه حرکت‌ کردن و بینایی مشکل ایجاد شود.

امگا 3 و ام اس

چربی یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. تنها برخی از چربی‌ها که به آن‌ها به‌اصطلاح «بد» گفته می‌شود برای بدن مضر هستند؛ ولی باقی آن‌ها …

چه پزشکان و متخصصانی ام‌ اس را درمان می‌کنند؟

اگر علائم بیماری ام‌ اس را در خود مشاهده می‌کنید، به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) مراجعه کنید.

بیماری‌ها

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

مقالات علمی

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.