آیا درمان پسوریازیس خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد؟

درمان بیماری پسوریازیس علاوه بر کنترل مشکلات پوستی، ممکن است خطر حملات قلبی یا سکته مغزی و حتی نارسایی قلبی را نیز کاهش دهد.

رابطه میان درمان پسوریازیس و خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی چیست؟

درمان بیماری پسوریازیس علاوه بر کنترل مشکلات پوستی، ممکن است خطر حملات قلبی یا سکته مغزی و حتی نارسایی قلبی را نیز کاهش دهد.

چرا درمان پسوریازیس ممکن است خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد؟

بیماری پسوریازیس باعث ایجاد التهاب در پوست و نیز داخل بدن می‌شود. وجود التهابات طولانی‌مدت در بدن ممکن است بر روی قلب و عروق خونی تأثیرگذار باشد و درنتیجه خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

مطالعات نشان می‌دهند که این افزایش خطر، بیشتر در افراد مبتلابه درجه متوسط تا شدید بیماری پسوریازیس دیده می‌شود و به نظر می‌رسد درجه خفیف این بیماری در بروز چنین عوارضی تأثیرگذار نباشد.

همچنین نتایج برخی از این مطالعات نشان می‌دهد که در افرادی که درمان برای پسوریازیس متوسط تا شدید دریافت می‌کنند، قلبی و مغزی کمتر اتفاق می‌افتد و مرگ ناشی از مشکلات قلبی نیز کمتر بروز می‌کند. البته این نتیجه در همه تحقیقات دیده نشده است و مطالعات در این زمینه ادامه دارد.

کدام ‌یک از داروهای مربوط به پسوریازیس ممکن است فوایدی برای سلامت قلب داشته باشند؟

برخی درمان‌های بیماری پسوریازیس که در بیماران مبتلابه درجه متوسط تا شدید بیماری تجویز می‌شوند و می‌توانند علاوه بر درمان این بیماری، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهند عبارت‌اند از:

• متوترکسات
• داروهای بیولوژیک موسوم به مهارکننده‌های تی ان اف (TNF) مثل آدالیمومب، اتانرسپت و اینفلیکسیمب
• داروی دیگری از دسته بیولوژیک‌ها

این داروها قوی هستند و ممکن است عوارض جانبی به همراه داشته باشند، بنابراین پیش از تجویز آن‌ها، بیمار به‌دقت توسط پزشک ارزیابی می‌شود.
بالا بودن خطر بیماری‌های قلبی و عروقی باعث نمی‌شود که حتماً یکی از این داروها برای بیمار تجویز شود.

چه عوامل دیگری می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش دهند؟

با توجه به اطلاعاتی که در حال حاضر در مورد نقش احتمالی پسوریازیس در افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی وجود دارد، رعایت موارد زیر، توسط پزشکان توصیه می‌شود:

۱. به پزشک مراجعه کرده و در ارتباط باوجود عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی-عروقی در خود، از وی سؤال کنید. این عوامل خطرساز عبارت‌اند از:

• فشار خون بالا
• میزان غیر طبیعی کلسترول
• سابقه سکته قلبی یا مغزی یا ابتلا به سایر بیماری‌های قلبی و عروقی در یکی از بستگان نزدیک

ممکن است آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون به‌منظور بررسی میزان کلسترول، توسط پزشک توصیه شود.

در صورت وجود هرگونه عامل خطرساز، پزشک می‌تواند با تغییر در سبک زندگی شما، تجویز دارو یا هر دو، به کاهش آن‌ها کمک کند.

در این راستا اگر دارویی توسط پزشک تجویز شد، ابتلای خود به بیماری پسوریازیس را به وی اطلاع دهید، چراکه برخی از داروها می‌توانند باعث تحریک پسوریازیس شده یا با داروهای مربوط به درمان آن تداخل داشته باشند.

۲. یک سبک زندگی سالم را دنبال کنید. حتی اگر خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در شما بالا نباشد، رعایت یک سبک زندگی سالم می‌تواند در کنترل پسوریازیس به شما کمک کند.

اگر برای رسیدن به سبک زندگی سالم، نیاز است تغییرات زیادی در سبک زندگی کنونی ایجاد شود، این موضوع ممکن است قدم بزرگی به نظر برسد. نکته مهمی که وجود دارد،‌ این است که به‌مرور و با اعمال تغییرات کوچک این کار را انجام دهید.

اگر در ایجاد این تغییرات با مشکل مواجه هستید، با پزشک خود مشورت کنید تا شما را در انجام آن¬ها راهنمایی کند.

۳. به یک متخصص پوست سرشناس مراجعه کنید تا مناسب‌ترین درمان برای شما انتخاب شود.

با این که برخی داروها ممکن است خطر بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهند، پزشک قبل از تصمیم‌گیری در رابطه با نحوه درمان پسوریازیس، سلامت عمومی بیمار و برخی عوامل دیگر را در نظر می‌گیرد. این عوامل عبارت‌اند از:

• سن
• سایر مشکلات پزشکی
• خطر بروز بیماری‌های دیگر
• پاسخ به درمان‌های دریافت شده قبلی
• نحوه تأثیر پسوریازیس بر روی زندگی
• سایر داروها

کنترل پسوریازیس فراتر از ارتقای سلامت پوست بوده و در واقع اهمیت دادن به سلامت عمومی بدن است.

ارکید لایف » مقالات علمی :
آیا درمان پسوریازیس خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد؟

بیماری پسوریازیس

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن التهابی پوستی است که در اثر آن سلول‌های پوست سریع‌تر از حالت طبیعی رشد می‌کنند.

رشد غیرعادی سلول‌ها باعث تجمع آنها بر سطح پوست می‌شود و پلاک‌های قرمز و برآمده که با پوسته‌ای نقره‌ای رنگ پوشیده ‌شده‌اند، شکل می‌گیرند.

پسوریازیس و فصل سرما

پایبندی به درمان پسوریازیس اولین مرحله برای پیشگیری از آنفلولانزا است. داروهای تعدیل‌کننده سیستم ایمنی می‌توانند با کنترل سیستم ایمنی …

تفاوت شوره سر و پسوریازیس

پوسته‌ پوسته ‌شدن کف سر ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند. این پوسته‌ها که به‌طور رایج به آن‌ها شوره سر گفته می‌شود، معمولاً در اثر خشکی پوست ایجاد می‌شوند و …

پیشگیری از پسوریازیس

بیماری پسوریازیس غیر قابل پیشگیری است. پسوریازیس ممکن است مادام‌العمر باشد اما معمولاً با درمان کنترل می‌شود.

در این صورت پس از بهبودی طولانی‌مدت، ممکن است دوباره بازگردد. در صورت درمان مناسب، سلامت کلی فرد تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

به طور کلی پسوریازیس با برخی بیماری‌ها همانند بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم متابولیک و نیز سایر بیماری‌های خود ایمنی در ارتباط است.

آیا پسوریازیس بیماری خطرناکی است؟

آیا پسوریازیس یک بیماری مزمن است؟

بیماری‌ها

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

مقالات علمی

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.