نکات مربوط به سفر در فرد مبتلا به ام‌ اس

شرایطی مثل استرس، گرما و یا خستگی که احتمال رخ دادن آن‌ها در زمان مسافرت وجود دارد می‌توانند باعث عود موقت علائم ام اس شده و طی ۲۴ ساعت بعد برطرف شوند.

اگر در حین مسافرت حمله ‌ام اس رخ داد، چه‌ باید کرد؟

ابتدا تعریف حمله ‌ام اس را به‌ صورت دقیق به یاد داشته باشید: حمله‌ ام اس در صورتی است که بدتر شدن علائم قبلی یا بروز علائم جدید، حداقل ۲۴ ساعت به طول بینجامد. دانستن این مسئله مهم است؛ زیرا شرایطی مثل استرس، گرما و یا خستگی (که احتمال رخ دادن آن‌ها در زمان مسافرت وجود دارد) می‌توانند باعث عود موقت علائم ام اس شده و طی ۲۴ ساعت بعد برطرف شوند.

اما در صورت تداوم علائم، موارد زیر را باید در نظر داشته باشید:

آیا علائم عفونت وجود دارد؟
آیا علامت جدیدی در مثانه بروز کرده است؟
آیا تب وجود دارد؟
آیا علائم سرماخوردگی یا آنفلوانزا وجود دارد؟

در صورت وجود عفونت، باید برای درمان آن اقدام کرد.
درصورتی‌که در طول سفر حمله ‌ام اس رخ داد، باید به پزشک و ترجیحاً یک نورولوژیست مراجعه کرد.

درصورتی‌که مراکز درمانی محدودی در محل اقامت در سفر وجود دارد، این موضوع را از قبل به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.
پزشک ممکن است در صورت صلاحدید، داروهای کورتیکواستروئید خوراکی برای شما تجویز کند تا در صورت وقوع حمله ‌ام اس در طول سفر از آن استفاده کنید.

برای داروهای تزریقی یخچالی چه‌کار باید کرد؟

سرنگ‌های از پیش پرشده سینووکس را می‌توان به مدت ۷ روز در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگه‌داری کرد.

همچنین می‌توان در هتل، هواپیما یا قطار، یخ تهیه کرد و داروهای تزریقی نظیر سینومر و رسیژن را پس از قرار دادن داخل یک کیسه پلاستیکی، داخل ظرف یخ گذاشت.

در صورت سفر با هواپیما در هنگام بازرسی سوزن‌ها را کجا باید قرار داد؟

با توجه به اینکه ممکن است قوانین فرودگاه‌های مختلف متفاوت باشد، مأمور بازرسی را نسبت به حمل داروی تزریقی مطلع سازید و در مورد امکان قرار دادن سوزن در داخل چمدانی که با خود به داخل هواپیما می‌برید (carry on) سؤال کنید.

در صورت بروز اسهال یا وجود حالت تهوع در زمان حرکت چه‌کار باید کرد؟

درصورتی‌که کمتر از ۲۴ ساعت از بروز اسهال می‌گذرد، خفیف است و تب بالای ۳۹ درجه، درد شکم و خون در مدفوع وجود ندارد، می‌توان از داروهای ضد اسهال مثل لوپرامید استفاده کرد.

نکته مهم در مورد اسهال، پیشگیری از بروز کم‌آبی در بدن (دهیدراتاسیون) است. در همین راستا در حین مسافرت، نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت یا ساشه ORS به همراه داشته باشید، به‌خصوص هنگامی‌که به مناطق محروم و فاقد امکانات درمانی سفر می‌کنید.

اسهال طولانی‌ مدت یا اسهال به همراه تب یا درد در شکم احتیاج به معاینه توسط پزشک دارد.

برای حالت تهوع در زمان حرکت می‌توان از قرص دیمن‌هیدرینات استفاده کرد.

درصورتی‌که به مناطقی سفر می‌کنید که نیاز به دریافت واکسن دارد، پیش از تزریق واکسن حتماً با پزشک نورولوژیست خود مشورت کنید. 

ارکید لایف » مقالات علمی :
نکات مربوط به سفر در فرد مبتلا به ام‌ اس

ام اس

ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) یا همان ام‌ اس بیماری است که باعث التهاب و آسیب به بخش‌هایی از سیستم اعصاب مرکزی می‌‌شود. سیستم اعصاب مرکزی شامل مغز و نخاع است.

در بیماری ام‌ اس، سیستم ایمنی به پوششی که عصب‌ها را می‌پوشاند حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. به این پوشش میِلین (Myelin) گفته می‌‌شود و از بین رفتن آن ممکن است باعث شود که در حواس فرد، نحوه حرکت‌ کردن و بینایی مشکل ایجاد شود.

امگا 3 و ام اس

چربی یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. تنها برخی از چربی‌ها که به آن‌ها به‌اصطلاح «بد» گفته می‌شود برای بدن مضر هستند؛ ولی باقی آن‌ها …

چه پزشکان و متخصصانی ام‌ اس را درمان می‌کنند؟

اگر علائم بیماری ام‌ اس را در خود مشاهده می‌کنید، به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) مراجعه کنید.

بیماری‌ها

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

مقالات علمی

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.