سلامت عاطفی در بیماران مبتلا به ام اس

می‌توان گفت سلامت عاطفی احتمالا مهم‌ترین جزء سلامت کلی انسان و تاثیر گذار بر سلامت عاطفی بیماران مبتلا به ام اس است.

سلامت عاطفی در بیماران مبتلا به ام اس

می‌توان گفت سلامت عاطفی احتمالا مهم‌ترین جزء سلامت کلی انسان و تاثیر گذار بر سلامت عاطفی بیماران مبتلا به ام اس است.

احساسات علاوه بر تاثیر بر نحوه درک از خود و دنیای اطراف، بر روی موارد زیر نیز تاثیرگذار است:
• حسی که در مورد سلامتی جسمانی وجود دارد
• انگیزه مراقبت از سلامتی
• کیفیت تغذیه
• میزان فعالیت بدنی و ورزش
• نحوه ارتباط با دیگران و دنیای اطراف
• میزان انجام نقش‌ها و مسئولیت‌ها و لذت ‌بردن از آنها
همانند سایر جنبه‌های سلامتی، سلامت عاطفی را نیز می‌توان حتی در زمان تغییرات و چالش‌هایی مثل بیماری ام اس تقویت کرد و بهبود بخشید.

توجه بر جنبه مثبت مسائل

در روان‌شناسی مثبت‌گرا، بر اساس این باور عمومی که همه افراد تمایل به شادی و خوش حالی دارند و در زندگی خود خواهان آن هستند، بر رشد فردی و سلامتی تاکید شده و راهکارهایی برای افزایش شادی و سلامتی ارائه می‌شود.

تعریف شادی بر اساس اهداف و معیارهای شخصی برای موفقیت و سلامتی در افراد مختلف متفاوت است؛ اما همه افراد تمایل دارند که رشد کنند، احساس رضایت داشته باشند، مشکلاتی که با آنها مواجه می‌شوند را حل کرده و حس امید را در خود حفظ کنند.

ام اس و حفظ ارتباط با احساسات و ارزش‌‌ها

تشخیص یک بیماری مزمن مانند ام اس می‌تواند احساس یک شخص نسبت به خودش را با چالش مواجه کند. پس از تشخیص این بیماری، فرد با خود فکر می‌کند که برخی از کارهای گذشته را نمی‌تواند انجام دهد و آیا نقش او عوض شده است؟

این افکار بسیار شایع هستند. حفظ ارتباط با احساسات، اولویت‌ها و ارزش‌ها می‌تواند نابه‌سامانی احساسی را که گاهی اوقات در مواجهه با چالش‌های زندگی ایجاد می‌شود آرام کند. سعی کنید از طریق عقاید و باورهای خود، به زندگیتان معنا بدهید و ارتباط با درون خود را حفظ کنید.

ام اس و مدیریت استرس

استرس جزئی از زندگی روزمره است.
تشخیص بیماری ام اس به دلیل علائم پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی آن و داشتن آینده نامشخص، می‌تواند استرس زندگی روزمره را غیر قابل تحمل کند.

بسیاری از بیماران مبتلا به ام اس بیان می‌کنند که علائم آنها در مواقع پر استرس بیشتر و یا بدتر می‌شود و به نظر می‌رسد با کاهش استرس، شدت علائم آنها کاهش پیدا کرده و کمتر مشکل ایجاد می‌کند.

یادگیری نحوه از بین بردن استرس‌های نابه‌جا و کنترل استرس‌های دائمی برای داشتن ثبات احساسی ضروری است.
تکنیک‌های مختلفی برای کمک به مدیریت استرس وجود دارد و ممکن است برای پیدا کردن یک روش مناسب، تکنیک‌های مختلفی امتحان شود.

کارهای سالم و مثبتی که احساسات استرس‌زا را کاهش می‌دهد و به سلامت عمومی شما کمک می‌کند انجام دهید برای مثال: مراقبه، تمرینات ریلکسیشن (آرامش بخش)، ورزش‌های انفرادی یا گروهی، یادداشت‌کردن خاطرات، انجام سرگرمی‌های مورد علاقه، گذراندن وقت با خانواده و دوستان.

از طرف دیگر از انجام رفتارها و فعالیت های مضر نظیر مصرف سیگار، خوردن و نوشیدن بیش از اندازه و مصرف مواد مخدر پرهیز کنید.

تمرین حل مشکلات و چاره‌جویی

چالش‌ها و مشکلات زندگی می‌توانند به یکباره روی هم جمع شوند یا از عهده آنها برآمدن خیلی سخت به نظر برسد. افرادی که نگرششان به مشکلات، به عنوان فرصتی برای حل‌کردن آنها است، در مقابله با سختی‌ها موفق‌تر عمل می‌کنند.
با هر موفقیت، احساس صلاحیت، غرور و اعتماد به نفس قوی‌تر می‌شود و به بهبود سلامت احساسی کمک می‌کند.

توجه به خلق‌وخو

افسردگی، اضطراب و سایر تغییرات خلق‌وخو در بیماران مبتلا به ام اس بیشتر از سایر افراد شایع است که یکی از دلایل آن، واکنش به چالش های این بیماری مزمن است. دلیل دیگر آن، بروز تغییرات در مغز و سیستم ایمنی است که بخشی از فرآیندی است که در بیماری ام اس وجود دارد.

افسردگی یکی از علائم جدی ولی قابل درمان بیماری ام اس است و مثل علائم دیگر ام اس احتیاج به ارزیابی و درمان دقیق دارد.

زمانی که پریشانی احساسات به قدری باشد که فرد علاقه به انجام ‌دادن کارهایی که قبلاً برایش لذت‌بخش بوده است را از دست بدهد، نیاز است که وی کمک تخصصی دریافت کند.

ایجاد و تقویت روابط اجتماعی

داشتن روابط عمیق می‌تواند همبستگی، نزدیکی و حمایت فراهم‌کند و فرصت‌هایی را برای رسیدن به اهداف مشترک و حل مشکلات به وجود بیاورد. روابط مثبت احساس تنهایی را کاهش می‌دهد و احساس ثبات در زندگی روزمره را تقویت می کند.

شناخت نیازهای خانواده

ام اس بر روی زندگی روزمره، نقش‌ها و مسئولیت‌ها و اهداف و رویاهای مشترک تاثیر می‌گذارد:

• احساس غم و فقدان در میان اعضای خانواده رایج است.

• اضطراب در بیشتر افراد، واکنشی به مسائل ناشناخته است و وقتی راه حل و جواب این مسائل دست ‌نیافتنی به نظر برسد، احساس درماندگی و خشم در افراد خانواده ایجاد می شود.

• افسردگی در اعضای خانواده که از بیمار خود مراقبت می‌کنند شایع است.

• فرزندان افراد مبتلا به ام اس ممکن سوالاتی داشته باشند و ندانند که چگونه باید آنها را بپرسند، یا احساساتی داشته باشند اما نتوانند آنها را با کلمات ابراز کنند.

همه افراد خانواده از جمله همسر و والدین فرد مبتلا به ام اس می‌توانند از توصیه‌ها و راهکارهای فرد مبتلا به ام اس بهره ببرند. همانطور که فرد مبتلا، تغییرات خلق‌و‌خو و سایر علائم بیماری را به اطلاع پزشک می‌رساند، اعضای خانواده وی نیز باید تغییرات خلق‌وخوی خود را به پزشک اطلاع دهند.

ارکید لایف » مقالات علمی :
سلامت عاطفی در بیماران مبتلا به ام اس

ام اس

ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) یا همان ام‌ اس بیماری است که باعث التهاب و آسیب به بخش‌هایی از سیستم اعصاب مرکزی می‌‌شود. سیستم اعصاب مرکزی شامل مغز و نخاع است.

در بیماری ام‌ اس، سیستم ایمنی به پوششی که عصب‌ها را می‌پوشاند حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. به این پوشش میِلین (Myelin) گفته می‌‌شود و از بین رفتن آن ممکن است باعث شود که در حواس فرد، نحوه حرکت‌ کردن و بینایی مشکل ایجاد شود.

امگا 3 و ام اس

چربی یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. تنها برخی از چربی‌ها که به آن‌ها به‌اصطلاح «بد» گفته می‌شود برای بدن مضر هستند؛ ولی باقی آن‌ها …

چه پزشکان و متخصصانی ام‌ اس را درمان می‌کنند؟

اگر علائم بیماری ام‌ اس را در خود مشاهده می‌کنید، به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) مراجعه کنید.

بیماری‌ها

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

مقالات علمی

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.