شش سوالی که بعد از تشخیص ام اس با آنها رو به رو خواهید شد!

آیا ام اس تشدید خواهد شد؟ آیا توانایی راه رفتن را از دست می‌دهم؟ آیا دیگر نمی‌توانم کار کنم؟ بعد از تشخیص ابتلا به ام اس آیا می‌توانم کارهای مورد علاقه‌ام را ادامه دهم؟ و …، پاسخ این سوالات در ادامه دنبال کنید.

آشنایی با پاسخ سوالات ذهنی فرد مبتلا به بیماری ام اس

ام اس یک بیماری مزمن است که در اثر آن میلین آسیب می‌بیند. میلین ماده‌ای از جنس چربی است که اطراف سلول‌های عصبی را می‌پوشاند.
با آسیب دیدن این ماده، قسمتی از سلول‌های عصبی به نام آکسون در معرض آسیب قرار می‌گیرند و در نتیجه علائم ام اس می‌تواند بروز کند.

شایع‌ترین علائم برای تشخیص ام اس عبارتند از:

• اختلال در تعادل و هماهنگی حرکات
• تاری دید
• اختلال تکلم
• خستگی
• درد و مورمور شدن
• سفتی و اسپاسم عضلات

در اثر این آسیب، پیام‌های عصبی نمی‌توانند به خوبی از طریق سلول‌های صدمه‌دیده انتقال پیدا کنند و سرعت انتقال پیام عصبی کاهش پیدا می‌کند. به مرور زمان با تشدید آسیب، علائم ام اس نیز می‌تواند تشدید پیدا کند.

اگر اخیراً تشخیص ام اس در شما داده شده است، ممکن است سوالاتی در مورد آینده پیش روی خود و خانواده تان داشته باشید. آگاهی داشتن نسبت به چالش‌های مختلف زندگی با ام اس، کمک می‌کند برای آینده آماده شوید و برای تغییرات احتمالی برنامه‌ریزی کنید.

آیا ام اس تشدید خواهد شد؟

ام اس در اغلب موارد یک بیماری پیشرونده است. شایع‌ترین نوع این بیماری ام اس عودکننده-فروکش‌کننده است.

در این نوع ام اس، علائم بیماری ممکن است در برخی دوره‌های زمانی، بیشتر شود که به آنها دوره عود گفته می‌شود. پس از دوره‌های عود، بیماری برای دوره‌هایی فروکش میکند.

 با این وجود، سیر بیماری ام اس غیر قابل پیش‌بینی بوده و سرعت پیشرفت و تشدید آن در هر فرد متفاوت است. بهتر است شرایط خود را با سایر افراد مقایسه نکنید. ام اس علائم بسیار متنوعی دارد، اما احتمال بروز همه آنها کم است.

سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و استراحت کافی ممکن است در کاهش سرعت پیشرفت ام اس موثر باشد و مراقب از بدن می تواند در کاهش مدت زمان یا شدت دوره‌ ی عود و طولانی تر شدن دوره ای که در آن بیماری فروکش می کند، کمک نماید.

آیا توانایی راه رفتن را از دست می‌دهم؟

توانایی راه رفتن در همه افراد مبتلا به ام اس از دست نخواهد رفت و حتی دو سوم افراد مبتلا، هم چنان توانایی راه رفتن را خواهند داشت. اما ممکن است جهت رفع خستگی و کمک به حفظ تعادل هنگام راه‌رفتن، به عصا، عصای زیر بغل یا واکر نیاز باشد.

در صورتی که مشکلات ایجاد شده در اثر ام اس به مرور شدت پیدا کند ممکن است نیاز به استفاده از ویلچر یا وسایل کمکی دیگر برای پیشگیری از زمین خوردن یا خطرات دیگر هنگام راه‌رفتن باشد.

آیا دیگر نمی‌توانم کار کنم؟

ممکن است در اثر بیماری ام اس، مشکلات و چالش‌های جدیدی در محل کار به وجود بیاید. این مشکلات ممکن است موقت باشند، برای مثال تنها در دوره‌های عود ایجاد شوند. همچنین در صورت پیشرفت بیماری و برطرف نشدن علائم، ممکن است دائمی باشند.

توانایی ادامه کار پس ازتشخیص ام اس به عواملی مثل سلامت کلی فرد، شدت علائم و نوع کار بستگی دارد. اما بسیاری از افراد مبتلا به ام اس می‌توانند بدون تغییر شغل، به کار خود ادامه دهند.

ممکن است برای بازگشت به کار، به کاردرمانی نیاز باشد. در کاردرمانی، روش‌هایی برای غلبه بر مشکلات ناشی از بیماری در محیط کار ارائه می‌شود تا امکان انجام وظایف شغلی وجود داشته باشد.

بعد از تشخیص ابتلا به ام اس آیا می‌توانم کارهای مورد علاقه‌ام را ادامه دهم؟

ابتلا به ام اس به معنی خانه‌نشین شدن نیست. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند مبتلایان به ام اس فعال بمانند. همچنین برخی از مطالعات نشان داده‌اند که انجام برنامه های ورزشی توسط افراد مبتلا به ام اس می‌تواند کیفیت زندگی و توانایی جسمی را افزایش دهد.

البته ممکن است برای انجام فعالیت‌های سابق به خصوص در زمان عود بیماری نیاز به اعمال تغییراتی باشد. برای مثال برای حفظ تعادل، ممکن است احتیاج به استفاده از وسایل کمکی مثل عصا یا عصای زیر بغل باشد.

از انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود صرف نظر نکنید. فعال بودن می‌تواند به حفظ روحیه مثبت و اجتناب از از استرس بیش از اندازه، اضطراب یا افسردگی کمک کند.

پس از تشخیص ام اس آیا می‌توانم رابطه جنسی داشته باشم؟

احتمال دارد در اوایل ابتلا به ام اس،‌ رابطه جنسی جزو دغدغه‌های شما نباشد. اما پس از مدتی ممکن است درباره تاثیر بیماری بر روی توانایی جنسی سوالاتی ایجاد شود. ام اس می‌تواند تمایل به رابطه جنسی و نیز پاسخ طبیعی بدن به تحریک جنسی را از چند طریق تحت تاثیر قرار دهد.

برای مثال ممکن است میل جنسی کاهش پیدا کند یا رسیدن به انزال سخت بوده یا امکان پذیر نباشد. در زنان ممکن است ترشحات واژن کاهش پیدا کند و در مردان نیز ممکن است اختلال نعوظ ایجاد شود. علاوه بر این، سایر علائم ایجاد شده در اثر ام اس از جمله تغییر در حس لامسه، ممکن است رابطه جنسی را ناخوشایند کنند یا لذت آن را کاهش دهند.

با وجود این مشکلات، همچنان می‌توانید ارتباط فیزیکی یا عاطفی را با همسر خود حفظ کنید.

آینده ام اس چگونه است؟

تاثیرات ام اس در افراد مختلف متفاوت است و مشکلات ایجاد شده در یک فرد ممکن است با فرد دیگر تفاوت داشته باشد. به همین دلیل پیش‌بینی آینده ام اس در شما می‌تواند غیر ممکن باشد.

به مرور زمان، با توجه نوع ام اس، این احتمال وجود دارد که عملکرد به طور تدریجی کاهش پیدا کند. اما نمی‌توان مشخص کرد که کاهش عملکرد در چه افرادی و در چه زمانی از زندگی آنها ایجاد خواهد شد.

درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد اما پزشک معمولاً داروهایی را برای کاهش علائم و به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری تجویز می‌کند. در سال‌های گذشته داروهای متعددی با اثرات امیدوارکننده کشف شده‌اند. شروع زودهنگام درمان ممکن است از آسیب عصبی و در نتیجه بروز علائم جدید پیشگیری کند.

سرعت ناتوانی و پیشرفت بیماری را می‌توان با داشتن یک زندگی سالم کاهش داد. با تایید پزشک، به طور منظم ورزش کنید. رژیم غذایی سالم داشته و از مصرف سیگار و الکل پرهیز کنید. هر چه بیشتر از بدن مراقبت شود، امکان ادامه فعالیت‌ها بیشتر شده و علائم میتواند برای مدت طولانی‌ تری فروکش کند.

خلاصه

پس از تشخیص ام اس، ممکن است سوالات متعددی در مورد آینده خود داشته باشید.

پیش‌بینی سیر بیماری ام اس دشوار است؛ اما می‌توانید با افزایش آگاهی در مورد بیماری، درمان زودهنگام و تغییر در سبک زندگی، ام اس را به طور موثر کنترل کنید و احتمال سرعت پیشرفت بیماری و بروز علائم را کاهش دهید.

ارکید لایف » مقالات علمی :
شش سوالی که بعد از تشخیص ام اس با آنها رو به رو خواهید شد

ام اس

ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) یا همان ام‌ اس بیماری است که باعث التهاب و آسیب به بخش‌هایی از سیستم اعصاب مرکزی می‌‌شود. سیستم اعصاب مرکزی شامل مغز و نخاع است.

در بیماری ام‌ اس، سیستم ایمنی به پوششی که عصب‌ها را می‌پوشاند حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. به این پوشش میِلین (Myelin) گفته می‌‌شود و از بین رفتن آن ممکن است باعث شود که در حواس فرد، نحوه حرکت‌ کردن و بینایی مشکل ایجاد شود.

نکات مربوط به سفر در فرد مبتلا به ام‌ اس

شرایطی مثل استرس، گرما و یا خستگی که احتمال رخ دادن آن‌ها در زمان مسافرت وجود دارد می‌توانند باعث عود موقت علائم ام اس …

چه پزشکان و متخصصانی ام‌ اس را درمان می‌کنند؟

اگر علائم بیماری ام‌ اس را در خود مشاهده می‌کنید، به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) مراجعه کنید.

بیماری‌ها

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

مقالات علمی

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.