آیا عوامل تحریک ‌کننده پسوریازیس را می‌شناسید؟

آشنایی با عوامل شایع محرک پسوریازیس نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد. چه تعداد از این عوامل را می‌شناسید؟

آیا عوامل تحریک کننده پسوریازیس را می‌شناسید؟

۱. فرض کنید یک روز را کنار ساحل گذرانده‌اید. چند روز بعد، روی نواحی آفتاب‌سوخته و اطراف آن، عود جدی پسوریازیس را تجربه می‌کنید.
آیا آفتاب سوختگی می‌تواند منجر به عود پسوریازیس شود؟

الف. خیر. اشعه یو وی به بهبود پسوریازیس کمک می‌کند.
ب. بله. چون پوست آفتاب‌سوخته، آسیب‌دیده است.

پاسخ: ب. بله. پوست آفتاب‌سوخته، آسیب‌دیده است. هر عاملی که به پوست آسیب برساند ازجمله آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث عود پسوریازیس شود.
زمانی که بیرون هستید، با استعمال ضد آفتاب بر روی نواحی از پوست که با لباس پوشیده نشده‌اند می‌توان از پسوریازیس جلوگیری کرد.

۲. آیا همه افراد مبتلابه پسوریازیس وقتی بیرون هستند باید از ضد آفتاب استفاده کنند؟

الف. بله. همه افراد باید از ضد آفتابی با SPF30 یا بیشتر که طیف گسترده را پوشش می‌دهد و ضد آب است، استفاده کنند. ضد آفتاب باید هر دو ساعت یک‌بار و همچنین بعد از آب‌تنی تجدید شود.
ب. خیر. تنها کسانی که پوست آن‌ها روشن است باید از ضد آفتاب استفاده کنند.

پاسخ: الف. بله. همه افراد باید از ضد آفتاب استفاده کنند. آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث عود پسوریازیس شود؛ به همین دلیل حتماً از یک ضد آفتاب با طیف گسترده، دارای SPF حداقل ۳۰ و ضد آب استفاده کنید.

۳. کدام‌یک از موارد زیر ممکن است باعث عود پسوریازیس شود؟

الف. بریدگی، خراش یا ساییدگی.
ب. گزش یا نیش حشرات.
پ. فشار یا مالش مداوم پوست.
ت. کبودی.
ث. همه موارد.

پاسخ: ث. همه این موارد می‌توانند به پوست آسیب برسانند و هر عاملی که به پوست آسیب برساند، می‌تواند باعث عود پسوریازیس شود.

۴. پزشک شما دارویی را برای کنترل فشارخون تجویز کرده است. چند ماه بعد متوجه می‌شوید که پسوریازیس شما بیش‌ازپیش عود می‌کند. چه عاملی ممکن است باعث آن شود؟

الف. داروی فشارخون.
ب. افزایش فشار کاری که منجر به استرس و اضطراب در شما شده است.
پ. تأثیر روش درمانی بیماری پسوریازیس کاهش‌ یافته است.
ت. همه موارد.

پاسخ: همه موارد بالا ممکن است باعث عود بیماری شوند اما اظهار نظر قطعی در مورد اینکه عامل دقیق بروز عود بیماری چیست می‌تواند سخت باشد. اگرچه ممکن است عامل آن، دارو باشد، اما به‌هیچ‌عنوان داروی خود را بدون نظر پزشک قطع نکنید. چنانچه با بررسی‌های انجام‌شده، عامل ایجادکننده عود بیماری، دارو تشخیص داده شود، ممکن است بتوان دارو یا دوز آن را با صلاحدید پزشک تغییر داد. در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید.

ازآنجایی‌که یک یا همه این موارد ممکن است عامل عود پسوریازیس باشند، برای راهنمایی به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

۵. تصور کنید اخیراً دارویی برای مشکل قلبی شما تجویز شده‌ است. پس از چند ماه متوجه می‌شوید که پسوریازیس شما بیشتر عود می‌کند و فکر می‌کنید که به داروی جدید مربوط است. چه‌کاری انجام می‌دهید؟

الف. داروی خود را قطع می‌کنید تا بتوانید عامل بروز علائم را پیدا کنید.
ب. به مصرف دارو ادامه می‌دهید اما از پزشکی که این دارو را تجویز کرده است می‌پرسید که آیا این دارو می‌تواند باعث عود پسوریازیس شود یا خیر؛ و اگر جواب مثبت است، آیا ممکن است داروی دیگری برای شما تجویز شود یا خیر.
پ. منتظر می‌مانید تا علائم خودبه‌خود برطرف شود.

پاسخ: ب. به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌وقت مصرف دارویی را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. این موضوع می‌تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. سؤالات زیر را از پزشک بپرسید:

• آیا این دارو می‌تواند عامل عود پسوریازیس باشد؟ چون در مورد برخی از داروها این امکان وجود دارد.

• اگر این دارو باعث تحریک پسوریازیس می‌شود، آیا می‌توان از داروی دیگری برای کنترل بیماری استفاده کرد؟

۶. کدام‌یک از موارد زیر می‌تواند باعث عود علائم پسوریازیس شود و امکان دارد اثربخشی درمان‌های مربوط با این بیماری را کاهش دهد؟

الف. نوشیدن مقداری الکل به‌صورت روزانه یا نوشیدن مقدار زیادی الکل در مدت‌زمان کوتاه.
ب. مصرف سیگار.
پ. هیچ‌کدام.
ت. گزینه الف و ب.

پاسخ: ت. هم مصرف نوشیدنی‌های الکلی و هم مصرف سیگار می‌تواند باعث عود علائم پسوریازیس و کاهش اثربخشی درمان‌های مربوط با این بیماری شود.

۷. به نظر می‌رسد که پسوریازیس شما در پاییز شروع به عود کردن می‌کند و در زمستان وضعیت آن بسیار شدید می‌شود. برای کاهش عود علائم هنگام کاهش دما و خشکی هوا چه‌کاری می‌توان انجام داد؟

الف. می‌توان در طول روز، زمانی که پوست احساس خشکی دارد و بعد از حمام، از یک مرطوب‌کننده سنگین/با پایه چرب به شکل کرم یا پماد استفاده کرد.
ب. می‌توان از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کرد.
پ. می‌توان ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب گرم (نه داغ) استحمام کرد.
ت. همه موارد.

پاسخ: ت. همه موارد. خشکی پوست می‌تواند علائم پسوریازیس را تشدید کند و پیشگیری از خشکی پوست می‌تواند عود علائم را کاهش دهد.

۸. کدام‌یک از موارد زیر باعث تشدید و عود پسوریازیس می‌شود؟

الف. تتو کردن.
ب. پیرسینگ یا سوراخ کردن پوست.
پ. طب سوزنی.
ت. تزریق واکسن آنفلولانزا یا هر نوع تزریق دیگر.
ث. همه موارد.

پاسخ: همه این موارد می‌توانند به پوست آسیب برسانند و هر عاملی که به پوست آسیب برساند می‌تواند باعث عود علائم پسوریازیس شود.

قبل از مصرف هرگونه داروی تزریقی یا واکسن با پزشک معالج خود مشورت کنید؛ برخی از این داروها ممکن است با داروهای پسوریازیس تداخل داشته باشند.

البته، لازم است تزریق واکسن‌هایی که توسط پزشک متخصص پوست توصیه‌ شده‌اند، انجام بگیرد. تزریق واکسن آنفلولانزا به‌خصوص در صورت مصرف داروهایی مثل سیکلوسپورین یا داروهای بیولوژیک، اهمیت دارد. چون این داروها باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند.

۹. پسوریازیس در فصل تابستان معمولاً فروکش می‌کند. اخیراً متوجه شده‌اید که پوست شما بسیار خشک است و این موضوع باعث شده که بیماری شما عود کند. انجام چه‌کاری می‌تواند به فروکش علائم عود پسوریازیس در تابستان کمک کند؟

الف. استفاده از یک مرطوب‌کننده بعد از حمام و آب‌تنی و به‌طور متناوب در هرزمانی که پوست احساس خشکی داشت.
ب. استفاده از ضد آفتاب هنگامی‌که بیرون از منزل هستید.
پ. همه موارد.

پاسخ: پ. اگر زمان زیادی را در اتاق دارای کولرگازی می‌گذرانید، پوست ممکن است خشک شود.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ای به شکل لوسیون، کرم یا پماد پس از حمام و آب‌تنی به برطرف کردن خشکی پوست کمک می‌کند. اگر پوست خیلی خشک باشد، چند بار در روز از مرطوب‌کننده استفاده کنید. استفاده از یک کرم یا پماد برای پوست‌های بسیار خشک مؤثرتر است.

نور خورشید نیز می‌تواند باعث خشکی پوست شود. استعمال مقدار کافی از ضد آفتاب روی نواحی بدون پسوریازیس پوست می‌تواند کمک‌کننده باشد. برای بیشترین تأثیر، ضد آفتاب را قبل از بیرون رفتن بزنید و از نوعی استفاده کنید که طیف گسترده را پوشش دهد، SPF آن حداقل ۳۰ بوده و ضد آب باشد.

۱۰. به نظر می‌رسد که استرس باعث عود پسوریازیس شما می‌شود. برای کاهش شعله‌ور شدن علائم در اثر استرس چه‌کاری می‌توان انجام داد؟

الف. فعالیتی که باعث کاهش استرس می‌شود مثل تای‌چی، مدیتیشن و ذهن‌آگاهی را امتحان کنید.
ب. زمانی که اضطراب شدید داشتید یا احساس کردید بدن شما در اثر اضطراب سفت شده است، چند نفس عمیق بکشید و توجه خود را روی نفس‌کشیدن متمرکز کنید.
پ. با سایر افراد مبتلابه پسوریازیس در ارتباط باشید.
ت. همه موارد.

پاسخ: ت. همه این روش‌های کاهش استرس می‌توانند مفید باشند. البته یک روش ممکن است برای همه افراد مؤثر نباشد. نکته کلیدی، یافتن روشی است که برای شما مؤثر باشد.

ارکید لایف » مقالات علمی :
آیا عوامل تحریک ‌کننده پسوریازیس را می‌شناسید؟

بیماری پسوریازیس

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن التهابی پوستی است که در اثر آن سلول‌های پوست سریع‌تر از حالت طبیعی رشد می‌کنند.

رشد غیرعادی سلول‌ها باعث تجمع آنها بر سطح پوست می‌شود و پلاک‌های قرمز و برآمده که با پوسته‌ای نقره‌ای رنگ پوشیده ‌شده‌اند، شکل می‌گیرند.

پسوریازیس و فصل سرما

پایبندی به درمان پسوریازیس اولین مرحله برای پیشگیری از آنفلولانزا است. داروهای تعدیل‌کننده سیستم ایمنی می‌توانند با کنترل سیستم ایمنی …

تفاوت شوره سر و پسوریازیس

پوسته‌ پوسته ‌شدن کف سر ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند. این پوسته‌ها که به‌طور رایج به آن‌ها شوره سر گفته می‌شود، معمولاً در اثر خشکی پوست ایجاد می‌شوند و …

پیشگیری از پسوریازیس

بیماری پسوریازیس غیر قابل پیشگیری است. پسوریازیس ممکن است مادام‌العمر باشد اما معمولاً با درمان کنترل می‌شود.

در این صورت پس از بهبودی طولانی‌مدت، ممکن است دوباره بازگردد. در صورت درمان مناسب، سلامت کلی فرد تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

به طور کلی پسوریازیس با برخی بیماری‌ها همانند بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم متابولیک و نیز سایر بیماری‌های خود ایمنی در ارتباط است.

آیا پسوریازیس بیماری خطرناکی است؟

آیا پسوریازیس یک بیماری مزمن است؟

بیماری‌ها

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

مقالات علمی

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.