آیا روغن شاهدانه برای پسوریازیس مؤثر است؟

مطالعات مختلفی نشان می‌دهند که روغن شاهدانه به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب ضروری می‌تواند به بیماری پسوریازیس کمک کند.

روغن شاهدانه و تاثیر آن بر روی بیماری پسوریازیس

روغن شاهدانه حاوی اسیدهای چرب ضروری ازجمله امگا ۶، امگا ۳ و لینولنیک اسید است که باعث می‌شود نسبت به روغن ماهی و سایر دانه‌ها مواد مغذی بیشتری داشته باشد.

۷۵ درصد این روغن از امگا ۳ و امگا ۶ تشکیل‌شده و نسبت امگا ۶ به امگا ۳ موجود در آن، ۳ به ۱ است. این نسبت برای سلامت عمومی بدن و تشکیل بافت‌ها ایده‌آل است.

معمولاً در رژيم‌های غذایی نسبت این دو اسید چرب، بالاتر و در حدود ۲۰ به ۱ است. امگا ۳ نیز خواص ضد سرطان و ضدالتهاب دارد.

روغن شاهدانه علاوه بر درمان مکمل در پسوریازیس، به‌عنوان در آکنه، اگزما و برخی بیماری‌های التهابی دیگر کاربرد دارد. سایر فواید این روغن عبارت‌اند از:

• تقویت پوست در برابر عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی
• اثرات ضد قارچی
• افزایش متابولیسم
• کاهش میزان کلسترول

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن و نسبتاً شایع است که با افزایش سرعت تولید سلول‌ها، باعث تجمع سلول‌های اضافه بر سطح پوست می‌شود.

در حالت طبیعی، فرایند تولید سلول‌ها و حرکت آن‌ها به سطح پوست، چند هفته طول می‌کشد؛ اما در اثر این بیماری به چند روز کاهش پیدا می‌کند.

علائم شایع این بیماری عبارت‌اند از:

• خشکی و قرمزی قسمت‌هایی از پوست که روی آن‌ها پوسته‌پوسته شده است
• خارش یا درد
• تورم یا خشکی مفاصل

این ضایعات بدون اقدام برای درمان/مداخله پزشک برطرف نمی شوند. درمان این بیماری باهدف کاهش سرعت رشد سلول‌های پوست انجام می‌شود.

چگونه می‌توان از روغن شاهدانه استفاده کرد؟

روغن شاهدانه می‌تواند به‌صورت خوراکی یا موضعی مصرف شود. دانه آن نیز به‌صورت خوراکی قابل‌مصرف هستند.

توصیه می‌شود از روغن‌های فرآوری نشده و استخراج‌شده با پرس سرد استفاده شود؛ زیرا روش‌های دیگر استخراج روغن، باعث تخریب مواد مغذی آن می‌شوند.

مصرف خوراکی روغن شاهدانه

دانه‌های شاهدانه طعمی ملائم و شبیه به آجیل دارند و می‌توان آن‌ها را مستقیماً و بدون نیاز به آماده‌سازی به‌صورت خوراکی مصرف کرد.

از روغن شاهدانه و دانه‌های آن همچنین می‌توان در غذاهای زیر استفاده کرد:

• چاشنی سالاد
• سس
• اسموتی
• جو دوسر

روغن شاهدانه جزو موادی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا به‌طورکلی ایمن در نظر گرفته می‌شود.

در صورت تصمیم به استفاده از روغن شاهدانه یا هر نوع درمان مکمل دیگر، این موضوع را به اطلاع پزشک معالج برسانید. پس از تایید توسط پزشک، در ابتدا مقادیر کمی از روغن را مصرف کنید.

مقدار مصرف را به مرور و تا حدی که برای بدن قابل تحمل است و عوارض گوارشی یا سایر عوارض ایجاد نمی‌کند، افزایش دهید. روغن نباید بیشتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد داغ شود چراکه این کار باعث از دست رفتن مواد مغذی آن می‌شود.

مصرف موضعی روغن شاهدانه

روغن شاهدانه یک جاذب رطوبت طبیعی است و از این طریق خشکی پوست را کاهش می‌دهد.

قبل از استفاده موضعی روغن شاهدانه با پزشک معالج خود مشورت کنید. در صورت تایید وی و جهت اطمینان از عدم تحریک پوستی یا ایجاد واکنش حساسیتی، ابتدا مقدار کمی از آن را روی ناحیه کوچکی از پوست که فاقد ضایعات پسوریازیس است، امتحان کنید.

عوارض احتمالی

احتمال بروز عوارض با روغن شاهدانه بسیار کم است. با اینکه این روغن از گیاه شاهدانه گرفته می‌شود اما فاقد مواد روان‌گردان (THC) است.

در حال حاضر هیچ گزارشی در رابطه با بروز سمیت در اثر روغن شاهدانه گزارش نشده است؛ اما بسته به میزان مصرف و نحوه هضم آن توسط بدن ممکن است عوارضی مشاهده شود.

برای مثال در صورتی که در ابتدای مصرف، بیش از اندازه از این روغن استفاده شود، ممکن است به‌طور موقت عوارضی مثل اسهال، دل‌پیچه و نفخ بروز کند.

روغن شاهدانه می‌تواند اثرات ضد انعقادی داشته باشد. در صورت مصرف داروهای ضد انعقاد یا سابقه مشکل انعقادی،‌ قبل از مصرف این روغن با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

بدن هر کس متفاوت است به همین دلیل استفاده از روغن شاهدانه ممکن است نیاز به کمی سعی و خطا داشته باشد.

ممکن است در ابتدای مصرف موضعی، در ناحیه مورد استفاده از روغن وضعیت پوست بدتر شود؛ اما مصرف آن را باید چند هفته ادامه داد و سپس در رابطه با قطع یا ادامه آن را با کمک پزشک تصمیم گرفت.

در صورت بروز هرگونه مشکل همانند واکنش حساسیتی، مصرف این روغن را قطع کنید.
پیش از استفاده از روغن شاهدانه یا هرگونه درمان مکمل دیگر، با پزشک معالج خود مشورت کنید تا با توجه به پوست شما، شما را در این زمینه راهنمایی کند.

ارکید لایف » مقالات علمی :
آیا روغن شاهدانه برای پسوریازیس مؤثر است؟

بیماری پسوریازیس

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن التهابی پوستی است که در اثر آن سلول‌های پوست سریع‌تر از حالت طبیعی رشد می‌کنند.

رشد غیرعادی سلول‌ها باعث تجمع آنها بر سطح پوست می‌شود و پلاک‌های قرمز و برآمده که با پوسته‌ای نقره‌ای رنگ پوشیده ‌شده‌اند، شکل می‌گیرند.

پسوریازیس و فصل سرما

پایبندی به درمان پسوریازیس اولین مرحله برای پیشگیری از آنفلولانزا است. داروهای تعدیل‌کننده سیستم ایمنی می‌توانند با کنترل سیستم ایمنی …

تفاوت شوره سر و پسوریازیس

پوسته‌ پوسته ‌شدن کف سر ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند. این پوسته‌ها که به‌طور رایج به آن‌ها شوره سر گفته می‌شود، معمولاً در اثر خشکی پوست ایجاد می‌شوند و …

پیشگیری از پسوریازیس

بیماری پسوریازیس غیر قابل پیشگیری است. پسوریازیس ممکن است مادام‌العمر باشد اما معمولاً با درمان کنترل می‌شود.

در این صورت پس از بهبودی طولانی‌مدت، ممکن است دوباره بازگردد. در صورت درمان مناسب، سلامت کلی فرد تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

به طور کلی پسوریازیس با برخی بیماری‌ها همانند بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم متابولیک و نیز سایر بیماری‌های خود ایمنی در ارتباط است.

آیا پسوریازیس بیماری خطرناکی است؟

آیا پسوریازیس یک بیماری مزمن است؟

بیماری‌ها

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

مقالات علمی

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.