پسوریازیس و فصل سرما

با نزدیک شدن فصل‌های پاییز و زمستان، هوا سردتر می‌شود و رطوبت آن کاهش می‌یابد. در این فصول همه افراد باید اقدامات لازم را برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی به عمل بیاورند؛ اما به دلیل اینکه ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، احتمال تشدید پسوریازیس و عود علائم آن را افزایش می‌دهد، افراد مبتلابه این بیماری باید مراقبت‌های بیشتری برای حفظ سلامتی و کنترل علائم انجام دهند.

زندگی کردن با یک بیماری خود ایمنی مانند پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است. به این معنی که فعالیت سیستم ایمنی بیش‌ازاندازه افزایش می‌یابد و به‌اشتباه به سلول‌ها و بافت‌های سالم حمله می‌کند. این فعالیت بیش‌ازاندازه در بیماری پسوریازیس، می‌تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا به‌خصوص در فصل سرما شود.

همچنین داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی که برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شوند می‌توانند با تضعیف سیستم ایمنی، احتمال ابتلا به انواع سرماخوردگی را افزایش دهند.

برخی توصیه‌های کلی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا عبارت‌اند از:

» مصرف غذاهای مغذی
» نوشیدن آب به میزان کافی (ترجیحاً از آب ساده [مثل آب شیر] استفاده شود)
» ورزش کردن برای تقویت سیستم ایمنی
» عدم مصرف الکل
» شستشوی دست‌ها به‌خصوص قبل از صرف غذا یا مصرف داروها
» اجتناب از افراد و جمع‌هایی که مبتلابه سرماخوردگی یا بیماری‌های واگیردار هستند
» پوشیدن ماسک در مکان‌های شلوغ یا زمان مراقبت از افراد مبتلابه [سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا سایر بیماری‌های واگیردار]
» به اشتراک نگذاشتن وسایلی مثل لیوان، قاشق و چنگال
» تمیز کردن سطوحی که زیاد مورداستفاده قرار می‌گیرند، مثل دستگیره در، میز آشپزخانه و سنگ اپن

علاوه بر این نکات، رعایت توصیه‌های زیر نیز می‌تواند علاوه بر پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا، به کنترل پسوریازیس کمک کند.

پایبندی به درمان

پایبندی به درمان پسوریازیس اولین مرحله برای پیشگیری از آنفلولانزا است. داروهای تعدیل‌کننده سیستم ایمنی می‌توانند با کنترل سیستم ایمنی، باعث پیشگیری از عود بیماری پسوریازیس شوند.

اما این داروها درعین‌حال می‌توانند قدرت سیستم دفاعی بدن در برابر ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا را کاهش دهند. در صورت شک به بروز آنفلوآنزا، [به پزشک مراجعه کنید.] وی ممکن است برای پیشگیری از تشدید پسوریازیس، داروهای ضدویروس تجویز کرده یا در صورت صلاحدید، در مراحل اولیه آنفلوآنزا داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز کند. در صورت ابتلا به آنفلوآنزا و مصرف داروهای بیولوژیک به پزشک مراجعه کنید.

پسوریازیس ممکن است طی ۶ هفته پس از سرماخوردگی و آنفلوآنزا عود کند.

واکسن آنفلوآنزا

دریافت واکسن آنفلوآنزا در صورت ابتلا به پسوریازیس، ممکن است به حفظ سلامتی و کاهش احتمال عود علائم پسوریازیس کمک کند.
در رابطه با دریافت واکسن آنفلوآنزا با پزشک معالج خود مشورت کنید. برخی از انواع واکسن‌ها ممکن است با داروهای بیولوژیک تداخل داشته باشند.

مکمل‌ها

رعایت رژیم غذایی متعادل، برای پوست و سلامت عمومی بدن حائز اهمیت است. در صورت ابتلا به پسوریازیس، توصیه می‌شود غذاهای با خواص ضدالتهابی مثل ماهی، چربی‌های سالم مثل روغن زیتون و غذاهای حاوی میوه‌ها و سبزیجات، دانه‌ها و غلات کامل مصرف شود. همچنین تا حد امکان غذاهای التهاب زا مثل گوشت قرمز، شکر و مواد خوراکی فرآوری شده مصرف نشود.

سایر مواد مغذی که برای پسوریازیس و سیستم ایمنی کمک‌کننده هستند شامل:

• روغن ماهی

• ویتامین C

• ویتامین D

• زینک

در مورد فقدان هر یک از این ویتامین‌ها و مواد معدنی و نیز لزوم مصرف هرگونه مکمل یا مولتی‌ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز

یکی دیگر از دلایلی که باعث شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا در پاییز و زمستان می‌شود، خشکی و سرمای هوا است. در فضاهای داخلی نیز به دلیل وجود سیستم‌های گرمایشی، رطوبت هوا از دست می‌رود و به همین دلیل [مانند هوای بیرون] خشک است.

توصیه می‌شود در خانه از یک رطوبت‌ساز استفاده کنید. در اتاق خواب یا محل کار نیز می‌توان از بخور سرد استفاده کرد. رطوبت ایجادشده علاوه بر کمک به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا، باعث مرطوب کردن پوست و در نتیجه کاهش خشکی و خارش آن می‌شود.

کنترل استرس

استرس یکی از عوامل اصلی التهاب است. پاسخ التهابی ناشی از بیماری پسوریازیس، باوجود استرس تشدید می‌شود. تشدید پاسخ التهابی می‌تواند علاوه بر باعث افزایش دفعات عود پسوریازیس، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا را نیز افزایش دهد.

با ایجاد تغییراتی ساده در سبک زندگی می‌توان استرس را کاهش داد؛ حتی اگر به دلیل مشغولیت بیش‌ازاندازه، کنترل آن غیرممکن به نظر بیاید.

در این راستا رعایت موارد زیر توصیه می‌شود:

• داشتن حداقل ۷ ساعت خواب در هر شب

• ورزش منظم

• مصرف غذای سالم

• انجام تمرینات تنفس عمیق

• واگذاری برخی از کارها به اعضای خانواده یا دوستان نزدیک

• اختصاص دادن زمانی مختص به خود؛ برای مثال با خواندن کتاب یا انجام سرگرمی‌های موردعلاقه

هر چه استرس کمتری وجود داشته باشد، بهتر می‌توان التهاب را کاهش داد و در فصول سرد از بروز بیماری پیشگیری کرد.

سخن پایانی

در فصول سرد باید مراقبت‌های بیشتری از بدن انجام بگیرد؛ به‌خصوص اگر فرد به یک بیماری خود ایمنی مثل پسوریازیس مبتلا باشد.
با پایبندی به درمان و مراقبت از خود، می‌توان ماه‌های سرد سال را بدون ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا سپری کرد.

در صورت به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا برای جلوگیری از انتقال میکروب‌ها به سایر افراد، باید در خانه استراحت کرد و دست‌ها را مرتب شست. ادامه کارهای روزانه باید پس از بهبودی انجام شود.

ارکید لایف » مقالات علمی :
پسوریازیس و فصل سرما

بیماری پسوریازیس

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن التهابی پوستی است که در اثر آن سلول‌های پوست سریع‌تر از حالت طبیعی رشد می‌کنند.

رشد غیرعادی سلول‌ها باعث تجمع آنها بر سطح پوست می‌شود و پلاک‌های قرمز و برآمده که با پوسته‌ای نقره‌ای رنگ پوشیده ‌شده‌اند، شکل می‌گیرند.

پسوریازیس و فصل سرما

پایبندی به درمان پسوریازیس اولین مرحله برای پیشگیری از آنفلولانزا است. داروهای تعدیل‌کننده سیستم ایمنی می‌توانند با کنترل سیستم ایمنی …

تفاوت شوره سر و پسوریازیس

پوسته‌ پوسته ‌شدن کف سر ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند. این پوسته‌ها که به‌طور رایج به آن‌ها شوره سر گفته می‌شود، معمولاً در اثر خشکی پوست ایجاد می‌شوند و …

پیشگیری از پسوریازیس

بیماری پسوریازیس غیر قابل پیشگیری است. پسوریازیس ممکن است مادام‌العمر باشد اما معمولاً با درمان کنترل می‌شود.

در این صورت پس از بهبودی طولانی‌مدت، ممکن است دوباره بازگردد. در صورت درمان مناسب، سلامت کلی فرد تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

به طور کلی پسوریازیس با برخی بیماری‌ها همانند بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم متابولیک و نیز سایر بیماری‌های خود ایمنی در ارتباط است.

آیا پسوریازیس بیماری خطرناکی است؟

آیا پسوریازیس یک بیماری مزمن است؟

بیماری‌ها

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

مقالات علمی

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.