کنترل خارش در پسوریازیس

تأثیر خارش بر روی کیفیت زندگی ممکن است بیشتر از جنبه‌های ظاهری بیماری پسوریازیس باشد. خارش در ۷۰ تا ۹۰ درصد از افراد مبتلابه پسوریازیس گزارش شده است؛ بااین‌حال تنها یک دهه است که به‌عنوان یکی از علائم شایع این بیماری شناخته می‌شود.

خارش و پسوریازیس

خارش در پسوریازیس، نسبت به این تظاهر در سایر بیماری‌های پوستی متفاوت است.

برخی از بیماران آن را مانند حس سوزش توصیف کرده و برخی دیگر آن را با گزیده شدن توسط مورچه‌ مقایسه می‌کنند. در گذشته تصور می‌شد که افراد مبتلابه پسوریازیس نمی‌توانند خارش و درد را نمی‌تواند هم‌زمان تجربه کنند.

در حال حاضر می‌دانیم که پیام‌های عصبی مربوط به خارش و درد، مسیرهای متفاوتی را در طناب نخاعی طی می‌کنند.
درمان پسوریازیس همچنین می‌تواند علائم این بیماری ازجمله خارش را بهبود ببخشد و توانایی مقابله فرد با پسوریازیس در زندگی روزمره را افزایش دهد.

در ادامه به نکاتی برای کنترل خارش پسوریازیس اشاره شده است.

استرس و خارش

استرس، یک محرک شایع برای عود پسوریازیس است.

استرس همچنین می‌تواند سبب بدتر شدن خارش شود. به همین دلیل کنترل استرس یک مهارت بسیار مهم در افراد مبتلابه پسوریازیس است. 

استفاده از روش‌های زیر به‌منظور کاهش مؤثر استرس در زندگی توصیه می‌شود:

» مدیتیشن:
مدیتیشن روش خوبی برای پاک‌ کردن ذهن، کاهش سرعت پرش افکار و برطرف کردن اضطراب است. برای انجام مدیتیشن، می‌توانید به مدت ۱۵ دقیقه در مکانی راحت روی زمین بنشینید، چشم‌های خود را ببندید و بر روی تنفس خود متمرکز شوید.

» ورزش:
ورزش تولید “اِندورفین” در بدن را افزایش می‌دهد. اندورفین ماده‌ای شیمیایی است که باعث بهبود خلق و انرژی می‌شود. همچنین نشان داده شده است که ورزش، خواب را بهبود می‌بخشد و اضطراب را کاهش می‌دهد.
نتیجه یک مطالعه علمی بزرگ در آمریکا نشان داد که احتمال ابتلا به پسوریازیس در خانم‌هایی که به‌طور مرتب ورزش می‌کنند نسبت به خانم‌هایی که فعالیت فیزیکی کمتری دارند، کمتر است.
لازم به ذکر است چنانچه مدتی است که فعالیت فیزیکی نداشته‌اید، قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت نمایید.

» کمک گرفتن از دیگران:
در مورد روش‌های کنترل استرس از یک مشاور کمک بگیرید یا از کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی کنترل استرس استفاده نمایید. همچنین تعامل با افرادی که به مشکلات شما آگاه هستند یا سایر افراد مبتلابه پسوریازیس یا آرتریت پسوریاتیک می‌تواند کمک‌کننده باشد.

درمان‌های خانگی 

نکات زیر جهت کمک به برطرف نمودن خارش توصیه می‌شود:

–  مرطوب‌نگه‌داشتن پوست:
قدم اول در کنترل خارش است زیرا به ترمیم پوست کمک می‌کند و قرمزی و خارش آن را کاهش می‌دهد.
توصیه می‌شود جهت به‌دام‌اندختن رطوبت داخل پوست، از کرم‌های با پایه چرب و پماد‌ها استفاده شود.

–  برداشتن پوسته‌ها:
از یک فرآورده نرم‌کننده (کراتولیتیک) به‌منظور برداشتن پوست اضافه و جلوگیری از ترک ‌برداشتن و پوسته پوسته شدن پلاک‌ها استفاده کنید. لوسیون‌های موجود در داروخانه‌ها که حاوی سالیسیلیک‌اسید، لاکتیک‌اسید، اوره یا فنول هستند، می‌توانند به برداشتن پوسته‌ها کمک کنند.
برداشتن پوسته‌ها می‌تواند خارش را کاهش داده و اثربخشی لوسیون‌ها و پماد‌های ضد خارش را افزایش دهد.
قبل از استفاده از این فرآورده‌ها حتماً با پزشک مشورت کنید؛ زیرا گاهی اوقات ممکن است این لوسیون‌ها باعث تشدید وضعیت بیماری شوند.

–  حمام آب سرد و استفاده از کمپرس سرد:
انجام این اقدامات نیز می‌تواند باعث کاهش خارش شود. از استحمام با آب داغ خودداری کرده و مدت‌زمان استحمام خود را به ۱۰ دقیقه یا کمتر محدود کنید. آب داغ می‌تواند تحریک پوستی و خشکی پوست را بدتر کند.
برای حفظ رطوبت پوست بعد از استحمام، از لوسیون استفاده نمایید. پیشنهاد می‌شود لوسیون‌ها را در یخچال نگه‌دارید؛ حس خنکی لوسیون بر پوستی که احساس خارش می‌کند، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

–  داروهای بدون نسخه:
ترکیبات بسیاری وجود دارند که برای برطرف‌ نمودن و کنترل خارش استفاده می‌شوند.
برخی از این موارد شامل کالامین، هیدروکورتیزون (یک کوتیکواستروئید ضعیف) و دیفن‌هیدرامین هستند.
توجه داشته باشید که این ترکیبات ممکن است تحریک و خشکی پوست را افزایش دهند.

داروهای نیازمند تجویز پزشک (نسخه‌ای)

درمان پسوریازیس می‌تواند به‌ خودی ‌خود در کاهش خارش کمک‌کننده باشد.
اگر شدت پسوریازیس شما متوسط یا شدید بوده یا خارش پوستی برای شما به‌شدت آزاردهنده است، با پزشک خود در ارتباط با نیاز به دریافت داروهای قوی‌تر مشورت کنید.

ارکید لایف » مقالات علمی »
کنترل خارش در پسوریازیس

بیماری پسوریازیس

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن التهابی پوستی است که در اثر آن سلول‌های پوست سریع‌تر از حالت طبیعی رشد می‌کنند.

رشد غیرعادی سلول‌ها باعث تجمع آنها بر سطح پوست می‌شود و پلاک‌های قرمز و برآمده که با پوسته‌ای نقره‌ای رنگ پوشیده ‌شده‌اند، شکل می‌گیرند.

پیشگیری از پسوریازیس

بیماری پسوریازیس غیر قابل پیشگیری است. پسوریازیس ممکن است مادام‌العمر باشد اما معمولاً با درمان کنترل می‌شود.

در این صورت پس از بهبودی طولانی‌مدت، ممکن است دوباره بازگردد. در صورت درمان مناسب، سلامت کلی فرد تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

به طور کلی پسوریازیس با برخی بیماری‌ها همانند بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم متابولیک و نیز سایر بیماری‌های خود ایمنی در ارتباط است.

بیماری‌ها

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

مقالات علمی

ام اس

پسوریازیس

آرتریت روماتوئید

+ بیشتر

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.

ارکید لایف

ارکید لایف ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای خود را در سراسر کشور با کادری مجرب به صورت رایگان بلافاصله پس از شروع درمان توسط بیمار آغاز می کند.

ارکید لایف مجهز به مرکز تماس ۲۴ ساعته با کادری مجرب است، که به صورت شبانه‌روزی پاسخگوی سوالات و مشکلات بیماران مصرف کننده داروهای شرکت ارکیدفارمد است.